Adj magadnak engedélyt az öngondoskodásra!

Férfi pihen, öngondoskodik

Felnőttként folyamatosan vegyes üzenetekkel bombáznak minket.

Kérdésed van? Elakadtál? Itt tudsz írni, és válaszolok!

Azt várják el tőlünk, hogy a legmagasabb és legjobb szintünkön teljesítsünk, hogy csúcsminőségű munkát végezzünk a karrierünkben, miközben a mindennapi életünk kötelező feladataiért is felelősek maradunk.

Emellett minőségi időt kellene töltenünk a családunkkal és a barátainkkal, és kapcsolatban kellene maradnunk a világgal azáltal, hogy különféle csoportokhoz csatlakozunk vagy önkénteskedünk.

És mindezek során valahogyan valamilyen módon az elménk, a testünk és a lelkünk összekapcsolódását is fenn kell tartanunk.

Jeffrey E. Barnett, Psy.D., ABPP ezt “lehetetlen helyzetnek” nevezi. És lehetetlennek is érezzük.

A mai társadalomban általános gyakorlat, hogy önmagunkat helyezzük utolsó helyre. A munkánkat, a gyerekeinket, a partnereinket, sőt még az idegeneket is saját magunk elé helyezzük. Bár ez erős és önzetlen cselekedetnek tűnhet, káros a saját személyes egészségünkre és az életünk egészére nézve. Ezért hihetetlenül fontos, hogy engedélyt adjunk magunknak az öngondoskodásra.

Az Oxford English dictionary szerint az öngondoskodás a következőképpen definiálható:

a saját egészségünk megőrzése vagy javítása érdekében tett intézkedések gyakorlása.

Az öngondoskodás valódi gyakorlata a felelősségvállalás, a felelősségre vonás és az önállóság, hogy mindenki pozitívan megőrizze és javítsa saját egészségét a jelen és a jövő számára.

Az öngondoskodás az utóbbi években átkerült a hóbort kategóriában, és népszerű trend lett: az öngondoskodás kifejezést pontatlan, irreális és néha káros gondolatokkal vagy cselekvésekkel hozták összefüggésbe.

Valahogy közé keveredett a túlköltekezés, az azonnali kielégülés, az egészségtelen ételek falása, valamint a negatív érzések tiltott szerekkel vagy alkohollal való enyhítése.

Pedig az öngondoskodás nem a túlzott kényeztetésről, a felelősségek megszüntetéséről vagy arról szól, hogy úgy teszünk, mintha a világ eseményei nem történnének meg.

Az öngondoskodás arról szól, hogy hagyunk magunknak egy bizonyos időt, hogy kizárólag magunkra koncentráljunk.

Az igazi öngondoskodás magában foglalja a külső és belső gondozását. Magába foglalja az érzelmi, fizikai és mentális állapotodat. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, hogyan gyakorolhatod az öngondoskodást magaddal kapcsolatban az egyes szinteken.

Érzelmi öngondoskodás:

Az érzelmi öngondozás meghatározása szerint “a belső érzéseid és érzelmeid ápolása és gondozása”.

Az érzelmi öngondozás tevékenységei közé tartoznak a következők:

  • Határok kijelölése
  • Nevetés
  • A tudatosság gyakorlása
  • Naplóírás
  • Kapcsolatban maradni másokkal

Fizikai öngondoskodás

A fizikai öngondoskodás úgy írható le, mint az összes fizikai szükségletedről való gondoskodás. Ez magában foglalja, hogy mennyit alszol, hogyan táplálod a tested, és mennyi aktivitást végzel. De magában foglalja adott esetben a gyógyszerek és az orvosi ajánlások naprakész betartását is.

A fizikai öngondoskodás tevékenységei közé tartoznak a következők:

  • Hidratálás
  • Kiegyensúlyozott táplálkozás
  • Következetes séta
  • Strukturált, rendszerezett alvás fenntartása
  • Fizikai aktivitás, például edzőterembe járás, túrázás vagy sportolás.

Mentális öngondoskodás

A mentális öngondoskodás olyan tevékenységekben való részvételt jelent, amelyek ébren tartják az elmét, és egészséges belső párbeszédet folytatnak.

A mentális öngondoskodás tevékenységei közé tartoznak a következők:

  • Rejtvények, logikai kihívások megoldása
  • Új nyelv vagy készség elsajátítása
  • Az önismeret és elfogadás gyakorlása

Kristin Lothman, a Mayo Klinika Integratív Orvosi és Egészségügyi Osztályának elme-test tanácsadója úgy véli, fontos, hogy szándékosan szakítsunk időt a csendre és az öngondoskodás gyakorlására, mivel az ember jelentős előnyökre tehet szert, ha így tesz. Azt javasolja, hogy alakítsunk ki napi öngondoskodási gyakorlatot.

Ha engedélyt adunk magunknak az öngondoskodásra, az az egyik legnagyobb ajándék, amit magunknak adhatunk.

Az erős és egészséges elme, test és lélek létfontosságú ahhoz, hogy sikeres legyél és élvezd az életed!

Az öngondoskodás gyakorlása nem önző cselekedet. Az öngondoskodás gyakorlása lehetővé teszi, hogy a legjobb önmagad lehess.

Ez pedig lehetővé teszi, hogy támogatást, segítséget és törődést nyújts másoknak az életedben és a világban.

Kérdésed van? Elakadtál? Itt tudsz írni, és válaszolok!

Az Első

Szia! Attila vagyok, az Első. A Gazdagsag.hu megálmodója és alapítója. A weboldal több weboldal egyesítésével jött létre és fejlődik önállóan tovább. A tanácsom: ne csak olvass, hanem hasznosíts és küzdj meg a céljaidért. Megéri!

Vélemény, hozzászólás?

Legújabb innen - Szellemi és Lelki Gazdagság